مقاله حاضر به بررسی قیمت نرم‌افزارهای CRM یا نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازد. CRM یک ابزار حیاتی برای سازمان‌هاست که در جذب و نگه‌داشتن مشتریان و بهبود شرایط سازمان نقش کلیدی دارد.

بااین‌حال، انتخاب نرم‌افزار CRM مناسب و قیمت‌گذاری صحیح امری چالش‌برانگیز است. در این مقاله، عوامل مختلفی که بر قیمت‌گذاری نرم‌افزارهای CRM تأثیر می‌گذارند، موردبررسی قرار می‌گیرند.

این عوامل شامل قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار، وسعت سازمان، نیازهای خاص سازمان و سطح پشتیبانی فنی است. اگر تاکنون با نرم افزار سی آر ام آشنا نشده اید به crm چیست؟ سر بزنید.

عوامل موثر بر قیمت‌گذاری نرم افزارهای CRM

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

نرم‌افزارهای CRM با قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. عواملی مانند قابلیت‌های مدیریت فروش، پشتیبانی از ارتباطات چندکاناله، اتوماسیون پروسه‌ها، گزارش دهی و مدیریت وظایف می‌توانند به قیمت نرم‌افزار تأثیر بگذارند. نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر که به‌اصطلاح جامع هستند، معمولاً قیمت بالاتری دارند.

گستردگی سازمان

اندازه سازمان یک عامل مهم در قیمت‌گذاری است. قطعه سازمان‌های بزرگ‌تر نیازمند نرم‌افزاری جامع با قابلیت‌های بیشتر هستند، که باعث افزایش قیمت نرم‌افزار می‌شود.

از طرف دیگر، سازمان‌های کوچک‌تر ممکن است نیازی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های پیچیده‌تر نداشته باشند و بتوانند نرم‌افزارهای با قیمت مناسب‌تر را انتخاب کنند.

نیازهای خاص سازمان

هر سازمان شرایط و قوانین خاص خود را دارد و بر همین اساس نیازها و الزامات متنوعی نیز خواهد داشت. یک سازمان ممکن است نیاز به انتخاب نرم‌افزار CRM با قابلیت‌های خاص یا امکان اتصال به سیستم‌های خارجی خاص داشته باشد، پس احتمال دارد قیمت نرم‌افزار بر اساس این نیازها تغییر کند.

همچنین در برخی موارد، نرم‌افزارهای CRM امکان تنظیمات سفارشی را دارند که سبب افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.

نوع و روش آموزش

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری نیاز به آموزش برای استفاده دارد و این آموزش نسبت به نوع نرم‌افزار و پیچیدگی آن فرق دارد. برخی از نرم‌افزارها به راحتی با جزوه یا ویدئوهای آموزشی قابل یادگیری هستند و باید تنها هزینه این موارد را پرداخت کنید. ولی انواع پیچیده‌تر نرم‌افزار CRM نیاز به آموزش حضوری و یا مجازی توسط کارشناسان شرکت دارد. این نوع آموزش معمولاً نسبت به تعداد جلسات هزینه زیادتری دارند.

هزینه های متفرقه راه اندازی نرم افزار crm

راه‌اندازی نرم‌افزار CRM ممکن است هزینه‌های متفرقه مختلفی را در بر داشته باشد. برخی از هزینه‌های متفرقه راه‌اندازی نرم‌افزار CRM عبارت‌اند از:

هزینه لایسنس: برخی از نرم‌افزارهای CRM نیاز به خرید لایسنس دارند که بسته به سطح استفاده و تعداد کاربران، هزینه‌های متفاوتی دارد. هزینه لایسنس معمولاً به‌صورت سالانه یا ماهانه محاسبه می‌شود.

هزینه نصب و پیکربندی: نصب و پیکربندی نرم‌افزار CRM نیازمند زمان و تلاش توسعه‌دهندگان یا تیم IT سازمان است. این هزینه شامل هزینه نصب و راه‌اندازی اولیه، تنظیمات سفارشی و ارتباط با سایر سیستم‌ها و بانک‌های اطلاعاتی داخلی می‌شود.

هزینه آموزش: برای استفاده مؤثر از نرم‌افزار CRM، کاربران نیازمند آموزش می‌باشند. هزینه آموزش شامل هزینه آموزش حضوری، آموزش آنلاین، مستندسازی و راهنماهای کاربری(ویدئو و جزوه) است.

هزینه سفارشی‌سازی: در برخی موارد، سازمان‌ها نیاز به سفارشی‌سازی نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری دارند تا به‌صورت دقیق به نیازها و فرآیندهای خاص خود پاسخ دهد. هزینه سفارشی‌سازی شامل هزینه توسعه برنامه‌نویسی و تغییرات در سیستم است.

هزینه پشتیبانی و نگهداری: پس از راه‌اندازی، نرم‌افزار CRM نیازمند پشتیبانی و نگهداری است. هزینه پشتیبانی شامل هزینه به‌روزرسانی‌ها، رفع اشکالات و پشتیبانی فنی است.

هزینه سخت‌افزار و زیرساخت: درصورتی‌که سازمان از راه‌اندازی CRM درون شبکه استفاده می‌کند، هزینه‌های مرتبط با سخت‌افزار، سرورها، شبکه و زیرساخت‌های موردنیاز نیز وجود دارد.

مهم است بدانید که هزینه‌های راه‌اندازی نرم‌افزار CRM به‌شدت وابسته به نوع نرم‌افزار، گسترش و نوع سازمان و نیازها و مشخصات خاص آن است.

برای تخمین دقیق‌تر هزینه‌ها، بهتر است با شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید، تماس بگیرید تا جزئیات و نیازهای خاص شما را بررسی کنند و هزینه‌های دقیق‌تری را برای شما تعیین کنند.

راهکارهای بهینه برای انتخاب نرم افزار CRM مناسب

انتخاب یک نرم‌افزار CRM مناسب برای سازمان شما باید با دقت و بررسی دقیق انجام شود. ابتدا، نیازها و اهداف سازمان خود را مشخص کرده و سپس تحقیقاتی در بازار انجام دهید تا نرم‌افزارهای مختلف را بررسی کنید.

مقایسه ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، قیمت‌ها و نظرات کاربران می‌تواند به شما در انتخاب مناسب کمک کند. همچنین، با تیم‌های داخلی سازمان خود هماهنگی کنید و نظرات آن‌ها را در نظر بگیرید.

همچنین، بررسی کنید که آیا نرم‌افزار قابلیت سفارشی‌سازی، توسعه، امنیت و پشتیبانی کافی را دارد. درنهایت، می‌توانید نرم‌افزار را آزمایش کنید و قیمت و هزینه‌های مرتبط را مقایسه کنید. با توجه به این مراحل، می‌توانید نرم‌افزار CRM مناسبی را برای سازمان خود انتخاب کنید.

بهترین راهکار مقایسه نرم افزارهای CRM

یکی از بهترین راه را برای مقایسه نرم‌افزارCRM بر اساس نیازهای سازمان شما می‌باشد، ابتدا نیازها و اهداف سازمان را مشخص کنید و سپس نرم‌افزارهای CRM مختلف را بررسی کنید. مقایسه ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، امکانات، تکنولوژی‌های استفاده‌شده و نظرات کاربران می‌تواند به شما در انتخاب مورد مناسب کمک کند.

همچنین، قیمت نرم‌افزارها را مقایسه کنید و بررسی کنید که آیا هزینه‌های مرتبط با آن‌ها شامل نصب، آموزش و پشتیبانی می‌شود یا نیاز به خرید سخت‌افزار و زیرساخت‌های دیگر نیز دارد.

در آخر، تحلیل هزینه موردنیاز و سود نرم‌افزار برای سازمان را انجام داده و بررسی کنید، که آیا استفاده از نرم‌افزار موردنظر قابلیت بهبود عملکرد، افزایش فروش و بهبود ارتباط با مشتریان را به همراه دارد. با توجه به این مراحل، می‌توانید بهترین CRM را برای سازمان خود پیدا کنید.

تحلیل قیمت‌ها و مدل‌های تجاری نرم افزارهای سی آر ام

تحلیل قیمت‌ها و مدل‌های تجاری نرم‌افزارهای CRM مبتنی بر ابری، نصبی-سروری و تحت وب به شما کمک می‌کند تا هزینه‌ها و سودآوری را بهینه کنید.

نرم افزارهای CRM مبتنی بر ابری (Cloud-based)

در این مدل، نرم‌افزار CRM بر روی سرورهای ابری (Cloud) میزبانی می‌شود و به‌صورت سرویس به شما ارائه می‌شود.

 هزینه‌ها در این مدل معمولاً بر اساس مدل اشتراکی (ماهانه، چندماهه، سالانه) محاسبه می‌شوند، که بسته به تعداد کاربران، سطح قابلیت‌ها و استفاده از منابع محاسبه می‌گردد.

مزایای این مدل شامل دسترسی آسان و از هر جایی، به‌روزرسانی و پشتیبانی مداوم، توسعه‌پذیری و کاهش هزینه‌های نگهداری و سرور می‌باشد.

نرم افزارهای CRM سروری (On-Premises)

در این مدل، شما نرم‌افزار CRM را بر روی سرورهای خود در داخل سازمان نصب و راه‌اندازی می‌کنید.

 هزینه‌ها در این مدل معمولاً شامل هزینه خرید نرم‌افزار، هزینه سخت‌افزار، نگهداری، پشتیبانی و به‌روزرسانی می‌شوند.

مزایای این مدل شامل کنترل کامل بر داده‌ها و امنیت، انعطاف‌پذیری بیشتر در انتخاب سخت‌افزار و نرم‌افزار، و تطابق با مقررات و محدودیت‌های داخلی سازمان می‌باشد.

نرم افزارهای CRM تحت وب (Web-based)

در این مدل، نرم‌افزار CRM از طریق مرورگر وب اجرا می‌شود و به‌صورت آنلاین قابل‌دسترسی است.

هزینه‌ها در این مدل معمولاً بر اساس به تعداد کاربران، سطح استفاده و ماژول‌ها متفاوت است. البته شامل برخی هزینه‌های جانبی مانند هزینه لایسنس، سرور اجاره‌ای و… نیز خواهد شد.

مزایای این مدل شامل دسترسی آسان و از هر جایی، به‌روزرسانی و پشتیبانی مداوم، و کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری می‌باشد.

تحلیل هزینه و سودآوری نرم افزار CRM

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری هزینه‌ها و سودآوری قابل‌توجهی برای سازمان‌ها دارد. در بخش هزینه‌ها، شامل هزینه خرید نرم‌افزار، نصب و پیکربندی، آموزش، سفارشی‌سازی و نگهداری می‌شود.

از سوی دیگر، سودآوری نرم‌افزار CRM شامل بهبود روند فروش، بهبود خدمات به مشتری، کاهش هزینه‌ها و بهبود تحلیل و گزارش دهی است.

برای تحلیل هزینه و سودآوری نرم‌افزار CRM در سازمان خود، باید هزینه‌های مرتبط را با سودآوری کسب‌وکارتان مقایسه کنید و مطالعه‌ی موردی در محیط کسب‌وکار خود انجام دهید.

همچنین، در نظر داشته باشید که اندازه‌گیری سودآوری ممکن است زمانی برای دیده شدن واضح داشته باشد و نیاز به تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات دقیق و مستند دارد.

نسخه آزمایشی نرم افزار CRM

نسخه آزمایشی نرم‌افزار CRM یک نسخه محدود و آزمایشی از این نرم‌افزار است که توسط توسعه‌دهندگان ارائه می‌شود. این نسخه به‌عنوان یک نسخه نمونه‌ای از نرم‌افزار CRM عمل می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد قابلیت‌ها، عملکرد، رابط کاربری و امکانات مختلف نرم‌افزار را بررسی کنند و از آن استفاده کنند.

نسخه آزمایشی معمولاً به‌صورت رایگان یا با هزینه کمتری در دسترس قرار می‌گیرد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا نرم‌افزار را در محیط واقعی تست کنند و با عملکرد آن آشنا شوند.

این نسخه معمولاً دارای محدودیت‌هایی در استفاده است، مثلاً می‌تواند تعداد کاربران، حجم داده‌ها یا زمان استفاده محدودیت داشته باشد.

اهمیت استفاده از نسخه آزمایشی نرم افزار سی آر ام

استفاده از نسخه آزمایشی نرم‌افزار CRMاهمیت بسیاری دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان بیشتری تصمیم به خرید و استفاده از آن بگیرید.

 در موارد زیر، اهمیت استفاده از نسخه آزمایشی نرم‌افزار CRM را بررسی خواهیم کرد:

۱. ارزیابی قابلیت‌ها و عملکرد: با استفاده از نسخه آزمایشی نرم‌افزار CRM، شما قادر خواهید بود قابلیت‌ها و عملکرد نرم‌افزار را به صورت عملی ارزیابی کنید. این به شما امکان می‌دهد تا مطمئن شوید که نرم‌افزار قابلیت‌های لازم برای پشتیبانی از نیازهای سازمان شما را داراست.

۲. انطباق با فرآیندهای سازمان: با نسخه آزمایشی، شما قادر خواهید بود تطابق نرم‌افزار با فرآیندهای سازمانی خود را بسنجید. این به شما امکان می‌دهد تا مشاهده کنید که آیا نرم‌افزار قابل انعطاف برای سازگاری با فرآیندهای خاص سازمان شما را دارد؟

۳. ارزیابی رابط کاربری: نسخه آزمایشی به شما اجازه می‌دهد تا رابط کاربری نرم‌افزار CRM را بررسی کنید و مشاهده کنید که آیا طراحی و استفاده از آن برای کاربران ساده و قابل فهم است؟

۴. اعتماد به نرم‌افزار: با استفاده از سی آر امو دمو، شما می‌توانید اعتماد خود را به نرم‌افزار افزایش دهید. زمان و هزینه‌ی مورد نیاز برای اجرای نرم‌افزار را بررسی می‌کنید و مطمئن می‌شوید که نرم‌افزار متناسب با نیازهای شما است.

استفاده از نسخه آزمایشی نرم‌افزار CRM به شما امکان می‌دهد تا قبل از سرمایه‌گذاری بزرگ در آن، به طور مستقیم با نرم‌افزار آشنا شوید و تصمیم به خرید آن را با اطمینان بیشتری بگیرید.

خانه درباره ماتماس